INHOUDSOPGAVE
Context
Voorbeeld waarom tariefklassen ontwikkeld zijn:
Voorheen moesten aparte spreekuren/taken/opdrachtsoorten ingericht worden, door duplicaten per spreekuur/taak/opdrachtsoort per discipline. Deze waren dan apart op te nemen in diverse prijscategorieën, om te borgen dat het juiste tarief gefactureerd wordt.
In Xpert Suite is het mogelijk om een gebruiker te koppelen aan een tariefklasse. Met die tariefklasse kan per prijscategorie een afwijking geregistreerd worden op de prijscategorie-gegevens. De lijst van verrichtingen blijft hetzelfde voor alle tariefklasse versies van prijscategorieën.
Stappenplan
- Ga naar Beheer
- Klik op "Dienstverlening" in het linkermenu. Dit opent een submenu met verschillende opties.
- Onder het kopje "Contracten," selecteer je "Tariefklassen". Dit is gemarkeerd met een rode 2 in de onderstaande afbeelding.
- Klik op "Toevoegen" om een nieuwe tariefklasse aan te maken (nr. 4 in onderstaande afbeelding).
- Voer de naam van de tariefklasse in het veld "Naam" in (5).
- Voer een unieke code in voor de tariefklasse in het veld “Code” (6).
- Zodra deze gegevens hebt ingevuld, klik op “Opslaan” om de nieuwe tariefklassen op te slaan (7).
Voorbeeld overzicht aangemaakt “tariefklassen”:
Ga vervolgens naar “Contractmodellen” via beheer, dienstverlening (8).
- Contractmodellen Beheer
- Ga naar "Contractmodellen beheer" en klik op "Arbodienstverlening" (9) om het juiste contractmodel te selecteren.
- Contractmodelversies
- Onder "Contractmodelversies" (10) selecteer je de gewenste versie, door erop te klikken. Dit opent de details van die versie.
Open de prijscategorie waar tariefklassen voor geldt, of maak een nieuw prijscategorie aan.
- Prijscategorie toevoegen of aanpassen
- Ga naar het tabblad "Prijscategorie toevoegen” of huidige prijscategorie bewerken.
- Vink "Tariefklasse afwijkingen" (11) aan, als er afwijkingen geregistreerd moeten worden voor tariefklassen.
- Let op! Als je een huidige prijscategorie gaat wijzigen, kan het zijn dat een nieuwe versie van het contractmodel aangemaakt moet worden.
- Tariefklasse koppelen
- Klik op "Tariefklasse koppelen" (12) onder het kopje "Prijsafwijkingen".
- Selecteer de gewenste tariefklasse om deze te koppelen aan de prijscategorie.
- Deze stap zorgt ervoor dat de juiste tariefklasse wordt gekoppeld aan de prijscategorie binnen het contractmodel.
- Tariefklasse selecteren
- In het venster "Tariefklasse koppelen" (13) kies je de gewenste tariefklasse uit de lijst, zoals "Bedrijfsarts" of "Junior Casemanager".
- Prijsafwijking toevoegen
- Klik op de knop "Prijsafwijking toevoegen" (14) om de geselecteerde tariefklasse aan de prijscategorie toe te voegen.
- Gegevens invullen voor facturatie
- Vul de benodigde gegevens in voor de juiste facturatie, zoals prijs, btw-percentage en financieel referentienummer (16).
Prijsvariabele Beheer: Gebruik formules voor prijsvariabelen indien nodig. Raadpleeg de handleiding via de link naar XSC voor meer informatie over het beheer van prijsvariabelen: Prijsvariabele beheer
- Vul de benodigde gegevens in voor de juiste facturatie, zoals prijs, btw-percentage en financieel referentienummer (16).
Voorbeeld van prijscategorie die een afwijkend tarief heeft:
Hiermee is financiële inrichting gereed.
De volgende stap is aangeven welke tariefklasse is gekoppeld aan welke gebruikersgroep/rol.
- Gebruikers beheer
- Ga naar het menu "Gebruikers" in Xpert Suite Beheer. Afhankelijk van welk wijze autorisaties worden ingeregeld;
- Klik op "Gebruikersbeheer" om naar de beheermodule te gaan.
- Selecteer "Rollenbeheer" om de rollen te beheren die gekoppeld kunnen worden aan tariefklassen.
- Ga naar het menu "Gebruikers" in Xpert Suite Beheer. Afhankelijk van welk wijze autorisaties worden ingeregeld;
- Selecteer Gebruikersgroep (2)
- Klik op de gewenst te koppelen gebruikersgroep in de lijst aan de linkerkant.
- Klik op het tabblad "Autorisaties" (3) bovenaan om de autorisaties voor deze groep te beheren.
- Beheer Tariefklassen
- Scroll naar beneden en klik op "Beheer tariefklassen voor gebruikers" (4) onder het kopje "Contracten".
- Tariefklasse bewerken
- Klik op "BEWERKEN" (5) om de tariefklasse aan te passen of toe te voegen aan de gebruikersgroep.
- Selecteer tariefklasse
- Kies de gewenste tariefklasse, zoals "Junior Casemanager" of "(Bedrijfs)arts" uit de lijst (6).
- Klik op "OPSLAAN" om de wijzigingen te bevestigen (7).
Tariefklasse is nu ingericht en klaar voor gebruik.