INHOUDSOPGAVE
- Geldigheidsduur uitnodigingsmail en wachtwoord reset
- Eerste inlog login/wachtwoord gebruiker
- Inloggen in nieuw account voor Single Sign On gebruikers inclusief welkomstmail instellen
- Video ter ondersteuning
Geldigheidsduur uitnodigingsmail en wachtwoord reset
Eerste inlog login/wachtwoord gebruiker
Stap 1. Open een internetbrowser.
Voor gebruikers heeft Google Chrome de voorkeur. Voor beheerders is Internet Explorer nodig wanneer Klassiek Beheer moet worden gebruikt.
Stap 2. Login via https://login.xpertsuite.nl/Account/LogOn.
Nadat er een nieuw account is aangemaakt wordt er een e-mail gestuurd naar de gebruiker. Via deze mail kan deze inloggen met een unieke inlognaam en een éénmalig wachtwoord.
Stap 3. Wachtwoord wijzigingen.
Na het invullen van deze gegevens stel je het nieuwe wachtwoord in.
Stap 4. Twee stappen controle registreren
Vervolgens kan je de tweede stap verificatie methode kiezen. De Xpert Suite biedt hiervoor de volgende opties.
- SMS beveiliging
- YubiKey beveiliging
- Authenticatie app
Welke stappen er beschikbaar zijn is instelbaar en kan verschillen per inrichting. Er kan gekozen worden voor meerdere verificatie opties.
SMS beveiliging
Bij elke inlog wordt een sms-code verstuurd ter verificatie. De sms-code bestaat slechts uit letters en cijfers (geen hoofdletters).
Let op, bij het registreren van het mobiele nummer moet een landcode worden ingevuld. Voor Nederlandse telefoonnummers is dit +31 of 0031. De 0 binnen het 06-nummer komt te vervallen. Het incorrect invoeren van het telefoonnummer kan een reden zijn waarom nieuwe gebruikers geen SMS ontvangen;
Voorbeeld verkeerde invoer;
X 06 12345678
X +31 06 12345678
Voorbeeld juiste invoer;
V +31 6 12345678
V 0031 612345678
Yubikey code.
In sommige gevallen staat deze optie uit en is niet zichtbaar voor de gebruiker. Een yubikey is een authenticatie- en beveiligingssleutel met usb-aansluiting die online te koop is.
Authenticator app.
Deze app is gratis te downloaden op een mobiele telefoon. De app is te downloaden via de Appstore of Google Playstore.
Bij elke inlog ontvang je een authenticatie nummer. Scan met de app de QR-code op het scherm en vul het verkregen nummer in.
Indien je geen apps kunt of wil downloaden op een mobiele telefoon, of je wil liever via een computer gebruik maken van deze optie, kun je de browser extensie toevoegen aan de browser, deze kun je hier vinden.
Stap 5. Back-up code
Na het instellen van een authenticatiemogelijkheid krijg je een scherm met een back-up code te zien. Indien je geen sms-code ontvangt op de mobiele telefoon kun je met deze code inloggen. Bewaar deze code op een veilige plaats.
Let op: Bij verlies van het controle middel en de backup code kan er niet meer ingelogd worden.
Is dit toch per ongeluk gebeurd? Neem contact op met je beheerder.
Inloggen in nieuw account voor Single Sign On gebruikers inclusief welkomstmail instellen
Een gebruiker kan ook inloggen via Single Sign On (SSO). Inloggen met SSO betekent eigenlijk dat je op een andere plek al inlogt (meestal je eigen ‘domain-server’) en dat de Xpert Suite bij die server checkt wie je bent (en dan dus niet meer vraagt om een inlognaam & wachtwoord).
Indien een gebruiker een nieuw account krijgt met SSO, kan hiervoor een op maat gemaakte welkomstmail worden verzonden vanuit Xpert Suite. Volg onderstaande stappen om dit in te richten:
Stap 1. Log in bij Xpert Suite (XS), ga linksonder naar Beheer.
Stap 2. Klik in het linker menu op Applicatieinstellingen.
Klik vervolgens op E-mail sjablonen.
Stap 3. Pas het sjabloon voor de welkomsttekst aan.
Pas het sjabloon met de Code ‘IDP_UitnodigingNieuweGebruikerSSO’ aan met de gewenste tekst.
Video ter ondersteuning