INHOUDSOPGAVE


SMS

Stap 1. Herstart de telefoon

Als je gebruik maakt van SMS code als tweefactor authenticatie (2FA) en je ontvangt geen SMS bericht, herstart het eigen telefoontoestel. Dit forceert het toestel om alle diensten opnieuw te starten en alle verbindingen opnieuw te maken met de telecomdiensten. Is na het herstarten de SMS niet ontvangen? Doorloop dan de volgende stappen.



Stap 2. Alternatieve authenticatie methode

Selecteer op het inlogscherm 'Alternatieve tweefactor authenticatie'.




Stap 3. Selecteer 'SMS opnieuw versturen'

Selecteer vervolgens 'SMS opnieuw versturen. Dit zorgt er voor dat er via een ander telecomnetwerk een SMS bericht wordt verzonden. Wordt deze ook niet ontvangen? Ga naar de volgende stap.




Stap 4. Controleer of er storingen zijn bij de eigen telefoonprovider

Mogelijk kunnen er geen SMS berichten worden ontvangen omdat er een actieve storing is bij de telecomaanbieder. Dit is het snelst te controleren via www.allestoringen.nl. Hierop is een actueel overzicht van storingsmeldingen te zien.


Zijn er geen storingen? Ga naar de volgende stap.



Stap 5. Gebruik de back-up code

Tijdens het aanmaken van je account is er een back-up code gegeven. Met deze eenmalige back-up kan worden ingelogd als je geen telefoon of Yubikey bij de hand hebt.


Voorbeeld:



Stap 5a. Selecteer op het inlogscherm 'Alternatieve tweefactor authenticatie'.



Stap 5b. Selecteer vervolgens 'Gebruik Back-up code'



Stap 5c. Voer de back-up code in



Stap 6. Neem contact op met de eigen functioneel beheerder

Heeft geen van bovenstaande stappen een succesvol resultaat opgeleverd? Neem dan contact op met de functioneel beheerder van je eigen organisatie.


De functioneel beheerder kan de 2FA manier wijzigen, of een alternatieve manier toevoegen. Zoals bijvoorbeeld het gebruik van een Authenticator applicatie. In het geval van SMS authenticatie ben je hiermee niet afhankelijk van telecomdiensten.


Authenticator App

Wanneer je niet meer bij de ingestelde authenticator app kan, of wanneer deze niet meer werkt, dien je in te loggen met de back-up code. Eenmaal ingelogd kan je vervolgens jouw ingestelde 2FA aanpassen (zie ook dit artikel).


Stap 1. Gebruik de back-up code

Tijdens het aanmaken van je account is er een back-up code gegeven. Met deze eenmalige back-up kan worden ingelogd als je geen telefoon of Yubikey bij de hand hebt.


Voorbeeld:



Stap 1a. Selecteer op het inlogscherm 'Alternatieve tweefactor authenticatie'.



Stap 1b. Selecteer vervolgens 'Gebruik Back-up code'



Stap 1c. Voer de back-up code in



Stap 2. Neem contact op met de eigen functioneel beheerder

Heeft geen van bovenstaande stappen een succesvol resultaat opgeleverd? Neem dan contact op met de functioneel beheerder van je eigen organisatie.


De functioneel beheerder kan de 2FA manier wijzigen, of een alternatieve manier toevoegen.


Let op! Het is niet mogelijk een 2FA reset uit te voeren op externe Veilig Communiceren accounts. Een gebruiker kan onder instellingen zelf het mobiele nummer voor de 2FA aanpassen of de authenticatie app toevoegen. Indien de gebruiker geen gebruik meer kan maken van het oude nummer en niet zelf meer kan inloggen om zelf het nummer te wijzigen, dan kan op verzoek van een functioneel beheerder de Xpert Desk enkel het huidige externe Veilg Communiceren account deactiveren.


Hierdoor is het account weer beschikbaar gemaakt om vanuit de omgeving een nieuwe dialoog te starten op het emailadres. De gebruiker ziet dan geen historie van de eerdere dialogen en berichten meer.


Wij raden dan ook aan dat een Veilig Communiceren gebruiker meerdere 2 factor mogelijkheden instelt, om te voorkomen dat ze in de toekomst niet meer in kunnen loggen.