INHOUDSOPGAVE


Inloggen in nieuw account voor gebruikers met inlognaam/wachtwoord


Stap 1. Open een internetbrowser.

Voor gebruikers heeft Google Chrome de voorkeur. Voor beheerders is Internet Explorer nodig wanneer Klassiek Beheer moet worden gebruikt. 

 


Stap 2. Login via https://login.xpertsuite.nl/Account/LogOn.

Nieuwe gebruikers die voor de eerste keer inloggen ontvangen een geautomatiseerde mail met een directe link.



Stap 3. Vul de ontvangen gebruikersnaam en het wachtwoord in.

Hierna volgt ter beveiliging het instellen van de zogenaamde 2 stappen authenticatie (2-factor). Er zijn daarna drie verschillende vervolgstappen:


Stap 3.1. Het gebruiken van een SMS-code via een mobiel telefoonnummer.

Bij elke inlog wordt een sms-code verstuurd ter verificatie. De sms-code bestaat slechts uit letters en cijfers (geen hoofdletters). De knop Overslaan verwijst je door naar de andere 2-factor opties (zie hieronder).


 

Stap 3.2. Het gebruiken van een Yubikey code.

In sommige gevallen staat deze optie uit en is niet zichtbaar voor de gebruiker. Een yubikey is een authenticatie- en beveiligingssleutel met usb-aansluiting die online te koop is. De knop Overslaan verwijst je door naar de laatste 2-factor optie (zie hieronder).

 


Stap 3.3. Het gebruiken van de Google Authenticator app.

Deze app is gratis te downloaden op een mobiele telefoon. De app is te downloaden via de Appstore of Google Playstore.

Bij elke inlog ontvang je een code (“token”). Scan met de app de QR-code op het scherm en vul het verkregen token in.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 











Indien je geen apps kunt of wil downloaden op een mobiele telefoon, of je wil liever via een computer gebruik maken van deze optie, kun je de browser extensie toevoegen aan de browser, deze kun je hier vinden.



Na het instellen van een authenticatiemogelijkheid krijg je een scherm met een back-up code te zien. Indien je geen sms-code ontvangt op de mobiele telefoon kun je met deze code inloggen. Bewaar deze code op een veilige plaats.

 

 

 

In sommige gebruikersomgevingen is het toevoegen van een beveiligingsvraag verplicht. In dit geval zie je als laatste stap van de eerste inlogpoging een melding om een persoonlijke beveiligingsvraag te selecteren, deze te beantwoorden en tot slot een e-mailadres op te geven. Bij het aanvragen van een nieuw wachtwoord krijg je een bericht op dit e-mailadres.  

 

 


Inloggen in nieuw account voor Single Sign On gebruikers inclusief welkomstmail instellen


Een gebruiker kan ook inloggen via Single Sign On (SSO). Inloggen met SSO betekent eigenlijk dat je op een andere plek al inlogt (meestal je eigen ‘domain-server’) en dat de Xpert Suite bij die server checkt wie je bent (en dan dus niet meer vraagt om een inlognaam & wachtwoord).


Indien een gebruiker een nieuw account krijgt met SSO, kan hiervoor een op maat gemaakte welkomstmail worden verzonden vanuit Xpert Suite. Volg onderstaande stappen om dit in te richten:


Stap 1. Log in bij  Xpert Suite (XS), ga linksonder naar Beheer.

  



Stap 2. Klik in het linker menu op Applicatieinstellingen.

Klik vervolgens op E-mail sjablonen.

 



Stap 3. Pas het sjabloon voor de welkomsttekst aan.

Pas het sjabloon met de Code ‘IDP_UitnodigingNieuweGebruikerSSO’ aan met de gewenste tekst.