1. Waarom gaan we over naar Portals?

 

Wij vinden het belangrijk dat je in de Xpert Suite de beste gebruikerservaring hebt, daarom hebben wij de afgelopen jaren hard gewerkt aan portalen op maat. De portalen bieden een veel gebruikersvriendelijkere en intuïtievere ervaring van de Xpert Suite dan de eerdere gebruikersinterfaces VX New of VX Classic. Ruim 70% van de gebruikers maakt inmiddels gebruik van portalen in de Xpert Suite. We merken ook dat door het gebruik van portalen de gebruikerstevredenheid sterk toeneemt.

Naast de verhoging van de gebruikerstevredenheid en intuïtievere ervaring geldt voor ons dat we de Xpert Suite voor jou ook technologisch willen blijven vernieuwen. Zo voorkomen we de noodzaak tot dubbel onderhoud op meerdere gebruikersinterfaces.

 

De ondersteuning van de VX New gebruikersinterface wordt daarom in de komende maanden beëindigd.  Dit betekent dat alle gebruikers per uiterlijk 1 maart 2021 de overstap naar portalen moeten maken. Door de overgang zullen we vanaf 1 januari 2021 alleen nog support geven als het gaat om productie verstorende issues van de VX New gebruikersinterface.

 

2. MOGELIJKHEDEN PORTALS INRICHTEN

2.1 standaard portals


In release 6.40 Pascal is een set standaard (voorgeconfigureerde) portalen beschikbaar gekomen voor de meest voorkomende gebruikersgroepen van ons platform (bedrijfsarts, casemanager, klant etc.). Deze portalen zijn één op één te gebruiken voor jouw eigen gebruikers, waardoor je eenvoudig jouw portalen kunt inrichten. Wil je dus snel en eenvoudig aan de slag? Hier vind je de instructie over standaardportalen.  


2.2 specifieke portals


Weet je al hoe je portalen configureert? En wil je dus zelf specifieke portalen gaan inrichten? Hiervoor hebben we verschillende hulpmiddelen. Zo is er een eenvoudige handleiding om zelf portalen samen te stellen en in te richten. Laatst hebben we een online webinar gehouden rondom het inrichten en configureren van portalen. Onze implementatieconsultant heeft hierin stap voor stap de configuratie van Xpert Suite portalen toegelicht. De instructie over specifieke portalen en dit webinar kun je hier terugvinden.

 

3. Advies aanpak Uitrol Portals

Wil je snel jouw portals hebben ingesteld? Kies dan voor standaardportalen! Of je nu gebruik maakt van standaard portalen of van specifieke portalen, zie hieronder ons advies hoe je dit het beste kunt aanpakken:

 

  1. Start:
    1. Maak een basisportaal aan voor een key user van (een) bepaalde rol(len).
    2. Pas eventueel dit basisportaal aan naar (kleine) wensen of configureer een specifiek portaal.
  2. Bespreek de gemaakte inrichting samen met de key user.
  3. Laat de key user 1 à 2 weken met zijn of haar portals werken
  4. Bespreek met de key user welke aanpassingen nodig zijn.
  5. Kondig 2 à 3 weken van tevoren aan dat de startpagina van gebruikers gaat veranderen.

TIP: Stuur alvast een screenshot mee van wat het gaat worden.

  1. Rol de portals uit voor de volledige gebruikersgroep
  2. Wellicht handig om een kleine uitleg mee te sturen in de vorm van een filmpje, instructiekaart of je laat de key user (samen met jou) een demonstratie geven.