Taak aanmaken via nieuw beheer
INHOUDSOPGAVE
- Stap 1. Voor het aanmaken van nieuwe taken ga je naar beheer.
- Stap 2. Open Taakbibliotheken.
- Stap 3. Klik bovenaan op de knop Toevoegen, selecteer de betreffende bibliotheek, geef de taak en naam en kies de juiste taaksoort en klik op Opslaan.
- Stap 4. Pas de taakgegevens aan.
- Stap 5. Vul eventueel de meertaligheid van de taak aan.
- Stap 6. Om terug te gaan naar de gegevens, klik op Gegevens.
- Stap 7. Je kunt 1 scherm en 1 document koppelen aan een taak.
- Stap 8. Van een taak kan een verrichting gemaakt worden. Dit staat beschreven in de module CMM. Lees hier meer.
- Stap 9. Voor het starten van de taak heb je verschillende opties. Klik om te bewerken.
- Stap 10. Stel eventueel de vervolgacties in.
- Stap 11. Stel eventueel koppelingen in, zoals protocolvariaties, triggeracties- en voorwaarden en gekoppelde taken via gebeurtenissen en escalatie.
Stap 1. Voor het aanmaken van nieuwe taken ga je naar beheer.
Stap 2. Open Taakbibliotheken.
Stap 3. Klik bovenaan op de knop Toevoegen, selecteer de betreffende bibliotheek, geef de taak en naam en kies de juiste taaksoort en klik op Opslaan.
Maak eventueel een nieuwe taakbibliotheek en sla deze op. Hier lees je hoe dat werkt.
Voor Taaksoorten is een apart artikel te lezen: Taaksoorten
Stap 4. Pas de taakgegevens aan.
Naam: De naam van de taak is de taaknaam die de gebruikers zien in de Xpert Suite in bijvoorbeeld hun takenoverzicht. De afwijkende beheernaam kan toegevoegd worden om onderscheid te kunnen maken tussen taken met dezelfde naam. Op plekken in beheer zoals de taakbibliotheek, triggers en in de protocolvariatie krijg je in dat geval de afwijkende beheernaam te zien in plaats van de naam van de taak.
Beschrijving in applicatie: Deze beschrijving wordt zichtbaar wanneer de taak door de gebruiker wordt opengeklapt.
Adviestekst: De adviestekst wordt zichtbaar wanneer de gebruiker de taak openklapt en vervolgens op het vraagteken klikt.
Afwijkende naam weergeven binnen beheer: Het is ook mogelijk om een afwijkende naam vast te leggen voor beheer, dit maakt het makkelijker om meerdere taken met dezelfde naam uit elkaar te houden. Deze naam is alleen zichtbaar in beheer, in de takenlijst wordt de naam gebruikt. De beheernaam is nog niet op alle plekken in beheer doorgevoerd, dit komt in de komende releases.
Wanneer er al een taak bestaat met dezelfde naam, wordt dit aangegeven en standaard het vinkje om een afwijkende naam vast te leggen aangezet. Dit vinkje kan uitgezet worden als dit niet de bedoeling is
Stap 5. Vul eventueel de meertaligheid van de taak aan.
Dit doe je door op het rood gemarkeerde stuk: "NL" te klikken. Klik vervolgens op de gewenste taal en bewerk de tekst.
Klik na wijzigen altijd op opslaan.
Stap 6. Om terug te gaan naar de gegevens, klik op Gegevens.
Stap 7. Je kunt 1 scherm en 1 document koppelen aan een taak.
Klik na wijzigen altijd op opslaan.
Stap 8. Van een taak kan een verrichting gemaakt worden. Dit staat beschreven in de module CMM. Lees hier meer.
Klik na wijzigen altijd op opslaan.
Stap 9. Voor het starten van de taak heb je verschillende opties. Klik om te bewerken.

Standaard startmoment en startdag: De taak start altijd x aantal dagen vanaf een bepaalde actie. Standaard is deze actie de start van een protocol. Hierbij kun je de keuze maken of dit de begindatum, meldingsdatum of 1e ziektedag is.
Tip: Je kan ook een negatief getal invoeren als startdag. Als de taak bijvoorbeeld 3 dagen vóór een spreekuur moet verschijnen, zal de startdag van de taak -3 zijn.
Als actie kun je echter ook kiezen voor:
- Bij gedeeltelijke herstelmelding
- Bij correctie van de verzuimgegevens
- Bij beeindiging van het protocol
Duur: Via duur geef je aan binnen hoeveel dagen na het starten van dde taak deze moet zijn uitgevoerd.
Afwijkende prioriteit: hier kun je ervoor zorgen dat deze taak hoger of lager staat dan andere taken die op dezelfde dag moeten worden uitgevoerd.
Klik na wijzigen altijd op opslaan.
Stap 10. Stel eventueel de vervolgacties in.
Herinplannen: Je kunt aangeven of de taak opnieuw ingepland moet worden bij samengesteld verzuim.
Vervallen einde traject: Standaard staat aangegeven dat een taak moet vervallen bij sluiten van een traject. Je kunt een taak echter ook open laten staan na het sluiten van een traject.
Klik na wijzigen altijd op opslaan.
Stap 11. Stel eventueel koppelingen in, zoals protocolvariaties, triggeracties- en voorwaarden en gekoppelde taken via gebeurtenissen en escalatie.
Mogelijke taaktriggers worden behandeld in de instructie Taaktriggers.
Wanneer je klaar bent met het aanmaken van je taken, dan kun je ze gaan toevoegen aan je protocollen. Lees hier hoe dat werkt.